#inteimittnamn

Återigen blandningen av glädje och sorg, över vart mänskligheten är på väg. Lite glad blev jag av att dessa 24 snygga t-shirtar hittat nya ägare bland mina fina stockholmsvänner bara över en kväll. Alldeles varm i hjärtat av alla som stöttar, och ni som donerat pengar även utan tröja Smiley heart (Och misströsta icke om du inte har hunnit –> KÖP ASYLSTAFETTENS T-SHIRT eller sätt in ett litet bidrag nu istället <3)

Och sorgen då – eller snarare skräcken, behöver jag ens förklara? Sverige, Europa… Jag minns när vi läste om förintelsen i grundskolan. När vi på film såg Hitler vinna makten, såg hakkorsen på väggarna, oskyldiga människors lidande. Jag minns den obehagliga känslan som inte ville släppa efter filmens slut, hur jag inte kunde förstå att det tilläts hända, men hur jag tröstade mig själv med tanken att det aldrig skulle kunna hända igen, här, på vår tid.

Så har jag hört människor jämföra det klimat som råder idag med det som rådde under andra världskriget, och jag har tänkt att det ju är lite överdrivet, så illa kan det ju inte bli igen – vi har lärt oss, vi har utvecklats. Jag kanske var naiv. Var är utvecklingen på väg nu? Vi ska inte behöva hamna där innan vi förstår allvaret i det hela. Det är illa nog som det är. Våra barnbarn ska inte behöva fråga ‘hur kunde det ske?’. Vi måste agera. Det räcker nu, det får inte fortsätta.
‪#‎inteimittnamn‬
Och förhoppningsvis inte heller i ditt.

J

Kommentera

